Dusza stanowi centrum filozofii Platona. Platon nieustannie podkreśla boskie pochodzenie duszy; według niego, na duszy odciśnięte zostały archetypy, czyli duchowe idee wiecznej natury. Dusza ludzka może ukierunkować się na widzialny ziemski świat, ale tęsknota za absolutem jak cierń będzie jej zawsze towarzyszyć i przypominać o pierwotnym życiu. Istotą duszy jest stworzenie połączenia pomiędzy światem ziemskim a światem duchowym. Tak długo człowiek nie zgubi się całkowicie w zewnętrznej, czyli przejściowej naturze, jak długo wibruje w nim duchowe jądro duszy. Boska iskra w duszy musi jednak obudzić się i przejąć kontrolę. Wszystkie przypowieści Platona odnoszą się do boskiego pochodzenia duszy. Ukazują jej zadanie i wzniosły cel, nawet jeśli jest ona schwytana przez ziemski świat. Filozofia Platona jest określana w związku z tym jako umiłowanie powszechnej mądrości.
Natura duszy doskonałej Jeśli chodzi o cel i naturę duszy, Platon przedstawia nam następujący obraz: przyrównuje on ideę pierwotnej, nieśmiertelnej duszy do uskrzydlonego rydwanu ciągniętego przez dwa konie. W obrazie tym powożący rydwanem reprezentuje zasadę Ducha, poprzez którą rozumie się boską mądrość i rozum, podczas gdy konie symbolizują odwagę i pragnienie. Jako że obydwa konie dają się zgodnie prowadzić, rydwan reprezentuje „połączoną moc uskrzydlonego dwukonnego zaprzęgu i jego woźnicy”. Doskonała uskrzydlona dusza unosi się w wyższe sfery i panuje w całym świecie. Dąży w górę, „do niebiańskiego regionu, szukając bezbarwnej, bezpostaciowej, prawdziwej istoty”. W tamtym regionie ogląda prawdę, sprawiedliwość i prawdziwą naukę, a woźnica karmi konie ambrozją i boskim nektarem. Boska dusza, przedstawiona przez Platona jako uskrzydlony rydwan, jest nośnikiem Ducha, o czym naucza także Szkoła Duchowa. Dusza przyjmuje pokarm od rdzennej boskiej substancji oraz zna i realizuje Boski Plan.
Dusza śmiertelna
Pojazd duszy ziemskiego człowieka, jak mówi przypowieść, utracił skrzydła. Dwa konie mają różną naturę. Jeden jest szlachetnym zwierzęciem, odwagą; drugi jest zwykłym koniem, ziemskim pożądaniem. Z powodu ich odmienności powożenie rydwanem wymaga więcej wysiłku i energii. Zwierzęta nie są posłuszne lejcom woźnicy, nawet kiedy zwykły koń podporządkowuje się szlachetnemu rumakowi. Rydwan duszy gubi skrzydła i zstępuje na ziemię, gdzie krąży, dopóki nie spotka materialnej postaci, w której zamieszka. Przybiera ziemskie ciało, które pozornie staje się mu uległe. Dusza połączona z ciałem zwana jest istotą ludzką i określana jako śmiertelna. Pierwotna dusza jest obecnie schwytana w fizycznym ciele, któremu daje życie i ruch. Jej jądro duchowe, woźnica, nie może kontynuować swej pracy, ale jest obecne w stanie uśpionym, prawie niezauważalne, zależne od więzi pomiędzy duszą a ciałem. Do tej pory rozwijają się dwa różne życia duszy: jedno identyczne z ziemską naturą i drugie, duchowe życie duszy, które jest jednak bardziej lub mniej bezczynne. W tym przypadku, tak jak Platon, Szkoła Duchowa mówi o upadłej duszy naturalnej, która została oderwana od swojego Boskiego początku, i której duchowe jądro jest uśpione i bezczynne. Sprawia ona, że człowiek posiada jedynie ograniczoną ziemską świadomość. W jaki jednak sposób możliwy jest upadek duszy? Jak można to wytłumaczyć, skoro dusza ma boskie pochodzenie? Idea pierwotnej duszy Platona prowadzi najpierw do idei duszy powszechnej, duszy świata, a następnie do najwyższej idei, idei Wszech-Dobra. Wszech-Dobrem jest Ojciec i Stwórca Univer-sum, duszy świata i nieśmiertelnej duszy ludzkiej.
Pochodzenie duszy świata
Platon określa Ojca Universum mianem Mistrza – budowniczego świata. „Ponieważ znalazł on cały widoczny świat nie w stanie spoczynku, ale w stanie niewłaściwego i nie uporządkowanego ruchu, zmienił więc nieład w ład, jako że ten drugi zdawał się lepszy od pierwszego.” Platon przywołuje tutaj mitologiczne myślenie współczesnych mu Greków, według których, przed pojawieniem się wszechświata, istniał chaos, pusta przestrzeń. Z nie uporządkowanej substancji duszy Ojciec stworzył wszechświat według swojego Boskiego Planu. Idea kosmosu, greckiego słowa określającego ład i harmonię, które po raz pierwszy zostało użyte w tym sensie przez Pitagorasa, odzwierciedla proces pojawienia się ciała świata zgodnie z powszechnym planem. Powód „dla którego ten, który kieruje wszelkim powstawaniem i całym wszechświatem, rozkazał, aby został on uporządkowany… był dobry”. Kosmiczne ciało musiało być obrazem Boskiego, gdyż Ojciec chciał, aby „wszystko, na ile to tylko jest możliwe, było na jego dokładne podobieństwo”. Sądził on, że nic, czemu brakuje Boskiej zdolności myślenia i intelektu nie może być doskonałe, i ,jako że niemożliwe jest uczestniczyć w rozumie bez duszy, dał On duszy umysł, a ciału duszę i z tego stworzył wszechświat, aby dopełnić największego i najwspanialszego dzieła zgodnie ze swoją naturą”.
Umysł i konieczność
Kosmos został więc stworzony dopiero po duszy świata, jako że Bóg nakazał tej „wcześniejszej i starszej duszy, z powodu jej doskonałości, bycie panem i władcą nad ciałem, które było jej podległe”. By umożliwić duszy świata wykonanie tego zadania, stworzył ją z niepodzielnej istoty Boskiego Rozumu, który nie podlega zmianie, i ciała kosmicznego, które jest podzielne, przybiera postać cielesną, a więc musi podlegać procesowi rozwoju. Dusza świata jest w wyniku tego substancją, która łączy obydwa stany istnienia, gdyż zawiera elementy obydwu natur: natury wiecznej i powstającej natury ciała kosmicznego. Jest ideą kosmosu łączącą rozum z tym, co konieczne. Jeśli będąc władcą dusza świata dokonuje swych wędrówek po kole i wzrok trzyma skupiony na naturze wiecznej Istoty, to „rozum i wiedza będą musiały dojść do dosko-nałości”. A jeśli trzyma ona wzrok utkwiony w ciele kosmicznym, które jest postrzegalne zmysłowo, „to wtedy pojawiają się wiarygodne i prawdziwe opinie oraz założenia”. W którą stronę by się nie zwróciła, jej wiedza i obserwacje pozostają w harmonii z boskim Źródłem.
Pochodzenie duszy ludzkiej
By dzieło Mistrza-budowniczego dokonało się, musiał teraz nastąpić rozwój ludzkiego rodu. Ojciec poinstruował bogów (greccy bogowie są symbolami sił natury), by ukształtowali śmiertelne ciało ludzkie jako odzwierciedlenie kosmosu. Ale to, co nazywa się w człowieku boskim,, jego pierwsze nasienie i początek”, zachował On dla siebie. Przez to pierwsze nasienie Platon rozumie ludzką duszę. Aby stworzyć duszę, Ojciec wlał to, „co zostało z poprzedniego razu, do naczynia, którego używał do mieszania duszy wszechświata. Mieszał to w ten sam sposób, ale tym razem nie miało tej samej czystości.” Ucieleśnienie dusz śmiertelnych Oddał On dusze do dyspozycji bogów (sił natury), którzy mieli je dodać do śmiertelnych ciał. „Zostały wtedy, zgodnie z prawem konieczności, wszczepione w ciała”, ale najpierw Bóg dał każdej duszy gwiazdę, która miała jej towarzyszyć, „ponieważ przydzielił jej niejako pojazd, który jest ponad naturą wszechświata, i postawił przed nią nieugięte prawa”. Tak więc dusza ludzka wzięła swój początek z duszy świata. W rezultacie jest ona mieszaniną Istoty Boskiej i cielesnej; mieszaniną boskiego rozumu i konieczności. Ponieważ jednak człowiek posiada ciało śmiertelne, konieczność oddziałuje na niego inaczej niż na kosmos.
Boskie zadanie ludzkiej duszy
Bóg, Ojciec wszechświata, naucza dusze praw konieczności, ofiarowując im prawdziwą wiedzę i boski umysł. Natura człowieka jest podwójna; boska i śmiertelna. Ponieważ w czasie ucieleśnienia ruchy cykliczne nieśmiertelnych dusz zostały przywiązane do śmiertelnych ciał, mogły one stracić panowanie nad ciałem. Wrażenia zmysłowe, dochodzące do duszy, pociągają wówczas za sobą cykliczne ruchy dusz. Cała żywa istota zdana jest wtedy na los szczęścia i prowadzona jest „bez ładu czy rozumu, przez przypadek”. „W rezultacie wszystkich tych wpływów dusza, kiedy zostaje spętana z ziemskim ciałem, początkowo nic nie wie.” Zadaniem duszy jest stopniowo uspokoić nierozumny ruch za pomocą umysłu. W obrazie rydwanu duszy, umysł jest tym woźnicą. Bezsensowny ruch spowodowany jest przez niezgodność rumaków. Według Platona można nad nimi zapanować tylko poprzez duchową zdolność duszy. Tak naucza Bóg Ojciec: człowiek musi prowadzić życie prawe, błogosławione i związane z pierwotnym istnieniem. Wtedy dusza jego otrzymuje skrzydła, by mogła powrócić, po wyznaczonym jej czasie, do miejsca zamieszkania spokrewnionej z nią gwiazdy.
Upadek ludzkiej duszy i prawo karmana
Jeśli jednak duszy nie uda się wypełnić zadania, będzie musiała mieszkać na ziemskiej planecie i być uwięziona w ciele. Straci skrzydła i będzie nieubłaganie rządzona przez nieugięte prawo. Dusza doświadcza tego prawa jako mocy przeznaczenia, jako karmana. Innymi słowy, dusza musi odpokutować za swoją niesprawiedliwość, aż przypomni sobie swoje prawdziwe pochodzenie i zacznie szukać drogi Boskiego zadania. W trakcie tego procesu, który może trwać nieskończenie długo, dusza musi stale obierać nową drogę życia. Decydujące w tym względzie są siły, jakie człowiek wywołuje w czasie swojego życia. Suma jego wszystkich doświadczeń koncentruje się w sile, którą Szkoła Duchowa nazywa istotą auryczną, a którą Platon nazywa wewnętrznym demonem. „Gdyż przeznaczenie” – mówi Platon – „dało każdemu demona, jakiego sam sobie wybrał, by strzec i zrealizować to, co zostało wybrane.” W trakcie tego procesu pierwotna dusza cały czas jest więziona w stale zmieniających się ludzkich inkarnacjach, dopóki, w pewnym momencie, głos rozumu nie ożyje w duszy i konieczność nie zostanie ponownie oddana pod władzę rozumu. Przypowieści Platona mogą być właściwie zrozumiane jedynie dzięki prawdziwej znajomości Powszechnej Nauki. Patrząc z tej perspektywy, podobieństwa z innymi gnostyckimi pismami są uderzające. Na przykład obraz rydwanu – duszy spotykamy także w Bhagawadgicie. Ardżuna, ludzka dusza, siedzi w rydwanie powożonym przez przywódcę-Ducha, Krisznę, jadącym przez wrogie ziemskie otoczenie. Podział na trzy części w Bhagawadgicie odzwierciedla także podział na ducha, duszę i ciało: kwestią jest prawdziwe wejrzenie, jak również prawdziwe poddanie i prawdziwy czyn duszy jako pośrednika pomiędzy Duchem a materią.
Platon także przyjmuje ten podział na trzy części w swoim obrazie uskrzydlonego rydwanu – duszy. Przedstawia on trzy stany duszy, które wiążą się z trzema aspektami i trzema cnotami duszy.
Według Platona, podobnie jak w innych pismach gnostyckich, dusza początkowo wyszła z Królestwa Światła, w którym prowadziła boskie życie. Upadła jednak i przebywa obecnie w ziemskiej naturze, w ciemnym więzieniu, w pieczarze, albo – jak określa to Chrystian Różokrzyż – w ciemnej studni. Duchowo ślepa dusza wędruje w tym więzieniu, dopóki nie przypomni sobie swoich prawdziwych początków. Potem walczy wewnętrznie, by pozbyć się wszystkich ziemskich nieczystości. Szkoła Duchowamówi o długim okresie oczyszczenia, który ostatecznie prowadzi do uwolnienia duszy przez atom iskry ducha. Trzy stany ludzkiej duszy w każdym człowieku powiązane są z trzema aspektami duszy: Duchem, odwagą i pożądaniem. Dusza w każdej chwili może zwrócić się do jednego z tych trzech aspektów. Zasadniczo dusza pozostaje wolna, nawet w uwięzieniu. Dusza sama z siebie, w stanie swego uwięzienia, nie jest zdolna poznać Ducha. To stanowi o faktycznym uwięzieniu duszy. W tym stanie, gdy jej trzy aspekty zmieszane są z podstawowymi żądzami, musi ona doświadczyć swego uwięzienia w sposób ziemski. Sama wówczas trzyma się na uwięzi. Uwięziona dusza jest śmiertelna.
A jednak, jak mówi Platon: „Przywódca-duch jest nieśmiertelny”. Jest to fundament tego, co Platon nazywa nieśmiertelnością duszy. Dusza duchowa jest duszą, która nie tylko daje życie i ruch, ale także porusza się całkowicie niezależnie od wszelkiej zewnętrznej przyczyny. Szkoła Duchowa naucza także, że dusza stopiła się z ziemska naturą i jest śmiertelna, ale jej duchowe jądro pozostaje niezniszczalne. Kiedy jądro to zostanie obudzone, nowa dusza będzie mogła się odrodzić z Wody i Ducha. Nową duszę można porównać do uskrzydlonej duszy Platona, która karmiona jest przez wieczną substancję i boskiego Ducha i jest w drodze do „niebiańskich sfer”. Uskrzydlona dusza doświadcza swoich trzech aspektów w czysty sposób, odpowiednio jako rozsądku, odwagi i samokontroli, już nie zmieszanych z ziemskimi cechami. Kiedy te trzy cnoty łączą się harmonijnie, prowadzą do najwyższej cnoty duszy: sprawiedliwości. Uskrzydlona dusza powraca i zostaje ponownie przyjęta przez duszę świata, jej początek. Bierze teraz udział w czystym ruchu duszy świata, a jej szczęśliwość polega na prowadzeniu prawego i boskiego życia.
Drzewo Życia
Szkoła Duchowa jest tego samego zdania, jeśli chodzi o odrodzenie z Wody i Ducha, i naucza o podobnym rozwoju. Dusza świata, Chrystus, wyszedł z Żywej Wody, pierwotnej substancji i boskiego Ognia Ducha. W filozofii Platona ludzka dusza musi narodzić się ponownie z tych czystych elementów duszy świata. Nowa dusza połączy się ponownie z boskim Duchem i będzie wtedy znowu żyła jako pierwotny mikrokosmos. Według Platona opuści ona swoje obecne mieszkanie na ziemskiej planecie, która jest instrumentem czasu, i odzyska gwiazdę, którą Ojciec Wszechświata wcześniej jej przeznaczył na prawdziwy dom (Platon mówi o stałej gwieździe). Zarówno mikrokosmos jak i gwiazda będą wtedy nośnikami Wieczności i wypełnią swoje zadanie w ogromnym systemie kosmicznym.
Przedstawiony przez Platona obraz odwróconej rośliny symbolizujący człowieka, w najprostszy sposób określa naturę, zadanie i cel duszy. W obrazie tym duchowa siedziba duszy znajduje się w głowie człowieka, poprzez którą jest on zakorzeniony w” niebie. W rezultacie boski „Duch Opiekuńczy” człowieka znajduje się w głowie. Ponieważ dusza bierze udział w życiu duchowym, jak również w istnieniu fizycznym, może ona „skierować strumień, który jest w naszej głowie, a którego bieg został odwrócony przy naszym wejściu w to życie, z powrotem do harmonii i strumienia wszechświata”. W ten sposób „całe ciało wznosi się wysoko w górę”, jak roślina, która stała się Drzewem Życia.
Pentagram nr 19 (1/1993)
1. Droga życiowa Sokratesa i Platona.
2. Trzy symbole Platona
3. Dusza człowieka: jej pochodzenie istota i zadanie
4. Uprzedzenia wobec Sokratesa i Platona
5. Sztuka zmiany ukierunkowania duszy albo podstawowy zwrot
6. Poszukiwanie i uczenie się jest odzyskiwaniem przez duszę pamięci
7. Pragnienie zbawienia – wyższy Eros
8. Filozofowanie jest umieraniem dla życia
https://www.czasopismopentagram.pl/index.php/site/katalog/21
https://www.czasopismopentagram.pl/index.php/site/katalog