(…) na ludzkim drzewie życia mieszkają dwa węże. U jednego człowieka męski aspekt jest pozytywny, a żeński negatywny, u innego aspekty te pozostają w stosunku odwrotnym.
Tak więc laska Merkurego z wężami: białym i czarnym, jest symbolem ogólnego, dialektycznego, biologicznego stanu człowieka, symbolem drzewa życia z jego dwoma aspektami duszy. Dwa węże widoczne na rycinach przedstawiających egipskich kapłanów są zewnętrznym wyrazem wewnętrznego stanu duszy zarówno ich, jak i całej ludzkości.
Te dwie zasady duszy w nas, które możecie też nazwać Adamem i Ewą (Adam – ognisty wąż i Ewa – miedziany wąż), spierają się ze sobą nieustannie. Te dwie zasady w nas bez przerwy coś wspólnie rozważają, o czymś decydują. Obydwie one posiadają możność wewnętrznego rozważania. Obydwa węże wiją się wokół drzewa życia. W pewnym momencie męska zasada zwraca się do żeńskiej, chwilę później role odwracają się. Oba węże atakują się nawzajem i obwiniają. Ognisty wąż pragnie urzeczywistnienia, miedziany wąż posiadania. Popędy twórcze i instynkty zachowawcze prowadzą nieustannie walkę ze sobą. Mimo to dusza posiada tylko jedno zainteresowanie: zachowanie samej siebie, utrzymanie samej siebie, instynkt utwierdzania się.
Jan van Rijckenborgh, Catharose de Petri – „Powszechna Gnoza”
Zdjęcie Pixabay