„Słowo R. C. winno być waszą pieczęcią, hasłem i waszą najbardziej wewnętrzną istotą”. – Fama Fraternitatis
Słowo R. C. jako pieczęć
Dokument, jako dowód pewnego postanowienia bądź wyrazu woli, trzeba sformułować, napisać, podpisać i na koniec opatrzyć pieczęcią. Przyłożenie pieczęci nadaje dokumentowi zewnętrzną moc prawną. Pieczęć jest potwierdzeniem.
Obraz ten musimy mieć przed oczyma podczas czytania piątego uzgodnienia Braci, opisanego w Fama Fraternitatis. Podobny obraz z użyciem pieczęci znajdujemy w siódmym rozdziale Objawienia, gdzie mowa jest o „Sługach Boga”, „którzy na swym czole otrzymują pieczęć”. Fakt, że Bracia posługują się obrazem pieczęci, wskazuje na to, że byli oni świadomi tego, iż są Sługami Boga, dokładającymi swą cegiełkę do urzeczywistnienia Planu Bożego względem świata i ludzkości. Ten stan pełnej służebności otrzymali tą samą drogą, jaką zwykły arkusz pergaminu, po uprzednim zapisaniu go, przez opieczętowanie otrzymuje status dokumentu obdarzonego mocą. Serce swe przygotowali z zapałem; „napisali list w sercach swoich”, „na cielesnych tablicach serca”, o których mówi Paweł. Szli w ofiarującej siebie służbie miłości ścieżką Różokrzyża. A gdy w przestrzeni za kością czołową zajaśniał płomień nowej świadomości, oznaczało to ich opieczętowanie. Przytwierdzili oni różę do krzyża; słowo Różokrzyż, R. C, stało się dla nich pieczęcią.
Nie sądźmy jednak opacznie, że Bracia ci uważali siebie za wyższych od każdej innej istoty. Ścieżka transfiguracji może być realizowana jedynie jako zmaganie rozpoczęte na samym dole, tak jak tego dowodzili przez wszystkie czasy uczniowie szkół duchowych. Kto w pełnym samooddaniu postępuje ścieżką, gdy będzie już odpowiednio wysoko, zostanie nazwany Bratem lub Siostrą. Pomyślmy tu o dziewiętnastym rozdziale Objawienia, gdzie Jan rzuca się do nóg posłańca, by oddać mu cześć; na co ten mówi do Jana: „Nie czyń tego, ja jestem twoim współsługą i braci twoich”.
Gdy ktoś przez urzeczywistnienie endury potrafi osiągnąć przezwyciężenie, pojawi się na nim znak Syna Człowieczego; taki człowiek jest Bratem względnie Siostrą i dysponuje słowem R. C. jako pieczęcią.
Słowo R. C. jako hasło
Hasło to słowo – klucz. Kto je zna i wypowiada, temu nie można odmówić wejścia. Do czego właściwie chcieli wejść Bracia, o których mówi Fama Fraternitatis ? Do Domu Sancti Spiritus !
Do Nowego Królestwa, do pola życia Jedności Dusz.
„Z obfitości serca mówią usta”: Bracia nie potrafili wymawiać nic innego Jak tylko „słowo R. C”, które żyło w ich sercu. Byli nim przepełnieni i całe ich myślenie, mówienie i działanie stało pod jego znakiem. Możemy tu przytoczyć Izajasza 62,6, gdzie mowa o strażnikach postawionych na murach nowej Jerozolimy: „cały dzień i całą noc nigdy nie mają milczeć”. Nie chodzi tu o nieustanny potok słów, lecz o skierowane na Gnozę życie czynu. „Mówienie” jest tutaj doskonałym wyrazem całej istoty. Tak więc słowo R. C. jest dla Braci jednocześnie hasłem, po którym się rozpoznają; hasłem ujawniającym każdego Brata bądź Siostrę, który lub która zgłasza się jako współsługa i witany jest wtedy z wielką radością i wdzięcznością.
Słowo R. C. jako wewnętrzna istota
Kto się uwolnił od iluzji zmysłów, kto poprzez konsekwentne postępowanie ścieżką Różo-krzyża okazał się godny opieczętowania, kto towarzyszowi w swoim mikrokosmosie przekazał władzę nad systemem, kto może wejść do Królestwa Dusz, ten zna jako esencję życia tylko jeden cel: spełnienie Boskiego Planu. Jest to taki stopień napełnienia tą ideą, że nic na świecie nie jest w stanie odwrócić uwagi. Jest to, można powiedzieć, stan bytu, w którym słowo R. C. stało się wewnętrzną istotą.
Pentagram nr 15 (3/1992)
1. Sześciopunktowa umowa Braci Różokrzyża
2. Powstanie aksjomatów
3. Metoda uzdrawiania stosowana przez Różokrzyżowców
4. Szata ucznia na ścieżce
5. Jedność w Bogu
6. Następcy Braci Różokrzyża
7. Pieczęć Zwycięstwa Światła
8. Cisza tajemnicy – taemnica ciszy